Geruzie rond een Kerkuil

Via de website waarneming.nl werd bekend dat er een Kerkuil bij Alphen aan den Rijn zich gewoon bij daglicht liet zien. Omdat Alphen voor iemand uit Zoetermeer helemaal niet ver weg is, heb ik de vogel ook enkele keren bezocht en gefotografeerd. Het nieuwtje zorgde wel voor een grote toeloop van fotografen, waarvan een aantal fotografen achter de vogel aan bleven lopen. De meerderheid bleef gewoon wachten op de vaste stekken, waar de uil met grote regelmaat ging zitten. Uiteindelijk werd de vogel, zoals zo vaak bij deze soort, dood gevonden aan de kant van een autoweg. De vogel bleek uit een vogelasiel te komen en was nadat deze was opgelapt weer vrijgelaten. Hoe de vogel in het vogelasiel was beland blijft onduidelijk. Gezien het gedrag zou het heel goed een ontsnapte kooivogel geweest kunnen zijn. Dit sterfgeval was wel aanleiding tot heftige discussies. De bewering dat de vogel door de fotografen om het leven zou zijn gekomen lijkt mij persoonlijk vergezocht. Wat wel duidelijk is dat veel vogelaars en andere fotografen zich storen, en ik vind niet ten onrechte, aan het gedrag van enkelen die achter zo'n vogel aan blijven lopen. Wat mij wel te denken geeft is dat niemand van deze klagers de moed op weet te brengen om ter plekke een "collega" op zijn gedrag aan te spreken. Even later lees je wel op websites een litanie over het slechte gedrag van sommige fotografen. Ik denk dat je zo de problemen niet oplost. Spreek de mensen aan in het veld en maak ze niet achteraf zwart op het internet en noem tevens man en paard en scheer geen hele groepen over één kam.

Mijn eerste foto van deze uil. In de schemering gedigiscoopt
Mijn tweede poging. Dit keer alleen een vliegende vogel met de Canon gefotografeerd.
De laatste avond voor deze Kerkuil. Na 2,5 uur wachten, de zon was al nagenoeg onder kwam hij gewoon terug op zijn stekkie. Dit was de laatste kans voor een foto van deze vogel. De volgende
ochtend was de vogel overleden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Birding trip Neusiedler See May 16 - May 27

Lesbos 29 april 2011 t/m 6 mei 2011